HTML

Vietnám...

Vietnámi élménybeszámolóm - "küldöm mindenkinek aki szereti"

Friss topikok

  • pszichonauta: Na, nem lesz új poszt? (2013.06.27. 15:46) Divat
  • hopp-hopp: az arabok nem esznek malacot-diznyót, az indiaiak marhát, borjút, a romák mindent megesznek amin... (2010.11.09. 13:05) Norbi Update
  • Peter1986: Hello! Én innen az őshazából szemlélem a blogodat. Én csak MO-n találkoztam ázsiai lányokkal, és i... (2007.12.10. 00:05) Halong Bay
  • vietman: ez kedves tőled kid. sok minden történt, meg fog is - úgyhogy vmikor időm, vmikor kedvem nem volt... (2007.10.28. 11:57) bréking nyúz, ingyen nő és tibicsoki
  • Z: nem jön az az update? (2007.10.05. 20:02) törióra

Linkblog

2007.08.27. 20:03 vietman

Vietnámi közlekedés

Tehát ez a vietnámi "közlekedés".. Tudtommal ázsiai szinten is durva. Saigonban 10 millióan élnek, ebből kb 3-4 millió embernek van robogója. Ebből adódik egy a videón is látható vicces káosz, meg egy nagyon idegesítű folyamatos hangzavar. A duda itt tényleg nem a rosszallás kifejezésére használatos, hanem hogy "itt jövök" figyelj, vagy "megszoktam hogy nyomom a dudát és rajtamaradt a kezem" - egyes esetek számomra teljesen érthetetlenek. Pl most hétvégén bringáztam, a bekötő földúton kb kétszáz méterre szlalomozik a kiscsávó a pocsolyák között - tökegyedül - és nyomogatja a dudát. Önbizalomerősítés v miért? (a megfejtők között ho chi minh polókat sorsolok ki..). De a duda az tényleg a vezetés szerves része, taxisok között is, hál istennek akad olyan aki csak akkor nyomja ha valaki elé kerül, de a legtöbb az folyamatosan nyomogatja - hátha jó lesz valamire!:)

Az első 3 héten én is csak tágranyílt szemekkel bámultam a taxiból hogy "úristen ez micsoda?!", aztán béreltem egy robogót..:) először csak éjjel vezettem, majd vung tao-ban (üdülőváros a tenger mellett - vietnámiak körében népszerű) gyakorolgattam a gyérebb forgalomban. Ott egyik este 3 long island után éreztem is hogy már nagyon megy a motorozás - na el is estem..:) Azóta már igazi easyrider vagyok - csak most már Hanoiban. Alant a bizonyíték, bár akár lehetne beállított is, a forgalom nem látszik - szóval higyjétek el!:) A képen rajtam kívűl Trinh - saigoni kedves barát(ném).

Most jól letöröltem a képem, mert az index kafán kitett egy jó kis blikkes szlogennel - amikor ezt írtam akkor még csak a barátaimnak szántam és még nem csapott meg a népszerűség fantasztikus érzése.:) "ezesziakutyátbazzeg!!" - ja bazzeg 


Helyi érdekességek a racingelő fiatalok- ez gondolom a Hanoi éjjeli élet teljes hiányából is fakad - nem tudnak magukkal mit kezdeni, hát inkább öngyilkos motoroznak esténként. Szóval ezek a srácok kb 70-80al szlalomoznak ilyen forgalomban, piroson mindenen át (és ez tekintve a többiek tessék lássék szabálykövetését, több mint életveszélyes). Múlt héten engem is bepróbált egy ilyen jófej, elémvágott majd rámfékezett, lemaradt, megint elémvágott és rámfékezett újra - gondolom így akarván racingre bírni, de tőlem csak egy "any.d p...át" kapott, ami hirtelen kibírt szaladni a számon (majdnem neki mentem)..:) (vietnámiul még nem tudok káromkodni).

Állítólag decembertől bevezetik a kötelező bukósisakot városi forgalomban is (városon kívűl már most is kötelező). Ez mondjuk érthető, mert napi 30 (!) ember hal meg közlekedési balesetben (ennek gondolom 99%-a motoros és biciklis - egyrészt mert a közlekedők 90%a motoros, másrészt meg könnyebben törnek) Vietnámban. Amióta kinn vagyok én is láttam kb 6 balesetet és szerintem ebből legalább 4 halálos volt (nem álltam meg szörnyülködni, sőt inkább igyekeztem nem látni), legalábbis a széttört motorból meg az utcán maradt vér mennyiségéből ítélve. Szóval érthető hogy be akarják vezetni városon belül is, de ez elveszi a kedvemet a robogózástól. Úgyhogy marad a kocsi (ha meglesz végre valahára), meg hétvégén a bringa - merhogy végre sikerült vennem bringát..


A Vietnámi bringás kultúra nem az a túlfejlett fajta, állítólag Saigonban még van egy két normálisabb bringás bolt, de Hanoiban semmi - illetve egy olyat találtam ami vmi thaiföldi bringákat árult, de azzal sem voltam maradéktalanul elégedett. De isten küldte hozzám Greget, aki Bankokban vásárolt egy Kona Firemountaint és felbringázott Hanoiba... Egy hónap 5000 km meg három ország..normális? nem, de én is kedvet kaptam - bár egyedül a srác szerint is dögunalom tud lenni néha a tekerés (ha meg 5000 km-t tekersz akkor. Szóval a lényeg hogy 500 dolcsiért egy elég jó bringa boldog tulajdonosa lettem, a hétvégén ki is próbáltam a közeli hegyekben. Majd erről is rakok fel képeket..

A Lonely Planet Cycling in Vietnam-ban van egy jó sztori Nguyen Thi Thanh Huyenről, a helyi montainbike bajnokról. Megnyerte a 2000-es dél-ázsia játékok cross country számát Bruneiben. A vicces az hogy mindezt anélkül hogy hozzájuthatott volna egy normális bringához - egy a versenyre kinéző thai bringa fan adta neki kölcsön (a gondolom nem versenyprofi) bringáját, Nguyen pedig ezzel megnyerte a számot.. A vietnámi küldöttség "nagylelkűen" úgy döntött hogy megveszik Nguyennek a bringát - azonban a thai tulajdonos eltűnt a bajnok bringával..:)

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://vietnam.blog.hu/api/trackback/id/tr60150567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

z 2007.08.28. 12:54:10

és akkor most én is felkerülök az internetre? ;)

vietman 2007.08.28. 13:39:15

hát Z, az internetnek nagyon a hátsófertályára kerültél fel, de oda se nagyon:) - főleg hogy most kalózok ellopták az egyik fő tengeri netkábelt Vietnámban és eladták fémhulladéknak..:)
(de komolyan, ma olvastam- és tényleg tetű lassú a net - hiába van elvileg 100 megás elérésem)

jah, kérésedre töröltem egy kommentedet - tiszta kiskirálynak érzem magam (a hatalmas királyságomban..:).

Sanya 2007.09.04. 11:53:25

igazi cangás ez a Greg:) - 5000km/hó az napi 166km - tuti kamu. szerencs h nem horgász mert akkor most lenne egy egytonnás harcsád:)

Sanya 2007.09.04. 11:54:21

Helyes a barátnéd:)

vietman 2007.09.04. 12:53:50

Igen sanya, minden bizonnyal csak kitalálta - egyébként az egy hónapban és az 5000 km-ben nem vagyok biztos. Amit én elhittem neki, az az hogy Bangkokból jött Hanoiba és biciklin..de a facebookban megtalálod greg baird néven (szerintem nem haragszik hogy néven említem) és ott csekkolhatod a képeket..

xszolixxx 2007.09.05. 10:06:44

Hát rendes biciklit tényleg nem egyszerü Hanoiban találni. Tényleg csak más külföldiek használt cucca van ami normális.

A vietnami káromkodás viszonylag egyszerü nem nagyon cifrázzák:
dit mee - kb b....meg
dit mee me - kb b...meg anyádat
Ez utóbbit csak ténylag akkor ha meg akarod veretni magad. Mert míg az elsőt szinte nyugodtan használhatod, a másodikra tényleg megsértődnek.

vietman 2007.09.05. 11:16:39

OK, majd ma rákérdezek a nyelvsuliban! :)

de mondjuk nem tervezem sértegetni a vietnámiakat - az is csak ilyedtemben szaladt ki..

Tetsu 2007.09.05. 13:08:52

Csoda hogy csak ennyi a baleset... a látottak alapján.

vietmanoutofhonlap 2007.09.05. 14:15:00

Tetsu.

meg majd csekkolom a pontos adatot, de asszem ez a napi 30 is rendkivul magas..

Tetsu 2007.09.05. 14:19:42

Nagyon magas... De látva hogy hogyan közlekednek ahhoz képest viszont alacsony. Ahogy nézem a videot, el nem tudom képzelni hogy férnek el egymás mellett, hogy mennek el keresztbe úgy hogy nem borul az egész sor mint a dominó. Hihetetlen...

xszolixxx 2007.09.05. 14:51:12

Az a 30 nem 30 halálos baleset. Van halálos is persze, de általában "csak" jól összetörik egymást. Bent a városban 30km/h fölé azért nem nagyon lehet felgyorsulni, ezért általában relative kis sebességgel ütköznek, ami persze motoron még így is kinyirhat.

xszolixxx 2007.09.05. 17:03:29

Ja kocsival max 20km/h átlag jó esetben :-).
Én vezettem Hanoiban, de ha lehetett inkább motorral vagy biciklivel mentem.
Kocsival a városban majdnem lehetetlen haladni. Parkolni meg teljesen.
Hanoi utcáinak 70%-a kocsival megközelithetetlen.
Én gyakran használtam a xe om-osokat(motortaxi) is. Városon belül szerintem velük a leggyorsabb és a legkényelmesebb is. Először kicsit ilyesztő, de meg lehet szokni.

Nem is azárt mondtam a káromkodásokat, hogy hogy sértegesd őket. Csak gondoltam a nyelv iskolában ezt a leckét átugorják :-).

vietman 2007.09.05. 21:21:10

"ilyedtemben"- gyorsan felejteni magyar.. pedig még át is szaladt a fejemen és konstatáltam. hogy de-de ly..

mentem én is sokat xe ommal, csak az egy idő után nagyon unalmas, ha gyalog mész hogy minden sarkon kiáltoznak utánnad hogy motobáj.
süti beállítások módosítása