HTML

Vietnám...

Vietnámi élménybeszámolóm - "küldöm mindenkinek aki szereti"

Friss topikok

  • pszichonauta: Na, nem lesz új poszt? (2013.06.27. 15:46) Divat
  • hopp-hopp: az arabok nem esznek malacot-diznyót, az indiaiak marhát, borjút, a romák mindent megesznek amin... (2010.11.09. 13:05) Norbi Update
  • Peter1986: Hello! Én innen az őshazából szemlélem a blogodat. Én csak MO-n találkoztam ázsiai lányokkal, és i... (2007.12.10. 00:05) Halong Bay
  • vietman: ez kedves tőled kid. sok minden történt, meg fog is - úgyhogy vmikor időm, vmikor kedvem nem volt... (2007.10.28. 11:57) bréking nyúz, ingyen nő és tibicsoki
  • Z: nem jön az az update? (2007.10.05. 20:02) törióra

Linkblog

2007.08.27. 17:59 vietman

helyi kaja

Na sikerült a címhez két szép demagóg képet beilleszteni.:) Szóval a képek ellenére nagyon jó a vietnámi kaja. Én mielőtt kijöttem, olyasmi kép élt bennem hogy olyan lesz mint a magyar kínai - és már előre féltem. Hálistennek egyáltalán nem, ezt a keményítős pacsulit amit nálunk minden kinai kajálda (ok, tudom ezek között is van különbség) alap -alapanyaga, nem használják, illetve csak egy-két "leves"-be teszik bele. De pl malacsültből ilyen finomat még nem ettem mint itt. Másik nagy találmányuk(?) a pho, azaz a tésztaleves. Van egy gyorsétterem hálozat a pho 24, itt ki lehet próbálni európai körülmények között (merhogy van egy csomó utcai étkezde, ahol ha bajunk nem is lesz a kajától [jó esetben], de néha az étvágyunk elmegy amire megkapjuk a kaját és nem tudjuk jóízűen megenni a kétes eredetű tartalmat). A pho-ba belekerül rengeteg tészta, és rengeteg zöldféleség, mentalevél, lime, szójacsíra - meg még egy csomó minden amiről fogalmam sincs, na és marha hús - a pho 24ben olyan része amit te szeretnél. Közben találtam egy bővebb leírást a pho-ról: http://buvosszakacs.blog.hu/2007/09/02/ph_bo_leves .

Másik szuper dolog hogy rengeteg féle tengeri cuccot is esznek - ez nem nagy csoda egy olyan országnál ahol több mint 2000 km tengerpart van. Nekem a polip a kedvencem, illetve a minipolip, amit úgy tudnak megsütni hogy egyszerre omlós és ropogós - szóval nagyon király..:).

Általánosságban azt lehet mondani hogy szinte mindent megesznek, ami Vietnámban ehető (tudom ez relatív). Ez szerintem egyfelől pozitív - de ennek persze vannak európai szemmel árnyoldalai is..:). Így megeszik pl a selyemhernyót. A család akinél jelenleg lakom, valszeg kímélni akart mert egy hónapig nem jelent meg az ebédlőasztalon, de miután átmentem a "bevállalod-e" teszten azóta 3-4 naponta megjelenik.:) Ők a selyemhernyót nagyon tiszta állatnak tartják - így a húsát (??) is. Egyébként ehető, vhol én dió és papírízt érzek benne (oh azok a régi szép papírzabálások!:), pl legutóbb amikor főtt marha hús volt illetve ez vacsorára, többett ettem hernyót (a főtt marhahúst sohasem kedveltem). Másik ínyenc kaja a kutya.. Ez itt tényleg ínyenc kajának számít, nem kell attól félni ahogy Csabi rémisztgetett hogy majd csirkeként kutyakaját szolgálnak fel, ahhoz túl értékes a kutyahús. Állítólag (még nem voltam) vannak külön kutyaéttermek, ezek között is olyanok, amelyek csak a kínai újév körül (jan-feb) vannak nyitva, mert akkor népszokás kutyahúst enni. Ezenkívűl esznek kígyót - sülve sztem nagyon finom, békát - szintén fincsi, tücsköt - még nem ettem, ööö más most nem jut eszembe ami kirívó. Jah, van vmi levesük aminek gyógyító erőt tulajdonítanak, na abba beleföznek egy törpetyúk nagyságú feket madarat egészben - nna ez elég gusztustalanul néz ki sztem (tudom-tudom, de nekem a békacombbal nincs bajom..:). Hogy ettem-e kutyát (mekkora költői kérdés!?) - nem tom..Egyszer volt vmi ebédre ahol a néni ismételgette hogy csó, csó [=kutya], de a "házmester" nyú úr szerint az nem volt az, hanem vizibivaly. Na mindegy megkóstoltam, de a nemkutya verziót támasztja alá, hogy rágós volt ("mint a kutyahús"?!), miközben akik eddig a kutyahúsról meséltek, omlós puha húsúnak írták le (gondolom ha nagyon rágós lenne, nem lenne olyan exklúzív kaja - bár ki tudja).

Egy ismerősöm rákérdezett hogy mik vannak a képeken - olyan érdekes szarv szerű micsodákkal. Micsodákkal???:) Ha valakinek még esetleg nem egyértelmű: ezek kis (nagy) blökik, leszőrtelenítve, előkészítve vacsi készítéshez. A szarvacskák meg a bevágott füleik (ezt nálunk is csinálják a disznóknál - azt hiszem a könnyebb kezelhetőség miatt).

[közben felmentem egy sörért ihletért..:)]

Na piában is van nagy nemzeti találmány (bár asszem inkább ázsiai), rizspálinka (na ez nem biztos - egyébként is tessék fenntartással kezelni amiket írok, még mindig ismerkedem a hellyel/a nyelvvel, valszeg sokszor tévedek - akkor meg minek írom?) és beletéve minden földi jó: kígyó béka, gyömbér etc. - etc. alatt tájegységtől készítőtől függően más állatok is, mint madarak, majmok belekerülnek. Magyar ismerős szerint az állat erejét, lelkét vélik kinyerni a pálinkában. Nyú úr (házibácsi) is előtúrja a szekrényből néha- én meg néha meg is iszom - semmi kül, olyan mint vmi jobb vodka..

A Vietnámiaknál állítólag az egy főre eső sörfogyasztás nagyobb mint németországban. Tényleg rengeteg sört isznak, mindezt persze jéggel - na előszőr a hátamon felállt a szőr amikor jéggel kihozták a sört, de mivel egy csomó utcai sörözőben nem hűtik a sört, meg mindenki úgy issza, hát én is "rákaptam" - egyébként az augusztusi bazimelegben talán jobb is ilyen hígan inni. Van is saját sörük, bia saigon, bia hanoi, bia bababa (=333) - ezek a jó sörök, ezenkívűl még van pár mint pl a halida - ami ahogy aikidóról ismert barátom megjegyezte, hugyozásra jó..:) Népszerű még a tiger bia, ami Szingapúrból jön (és jó is).

nna ezt a postot v mit lezárom mert unom írni..:) a prágai sőrfőzdékről (merhogy az is van) majd legközelebb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 komment · 1 trackback


A bejegyzés trackback címe:

https://vietnam.blog.hu/api/trackback/id/tr77150476

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sanya 2007.09.04. 11:56:13

Azok a vmik ott a tányéron még mozognak vagy csak a kezed remegett meg amikor rájöttél h ezt mind meg kell enni?:)

xszolixxx 2007.09.05. 09:50:30

Vietnamiak szerint minden ehető ami mozog. Ami nem mozog abból lesz a köret. :-)

A kutya tényleg elég rágós, nekem sem volt kedvencem. Az északi tó keleti partján (Tay Ho) vannak a kutyás éttermek. Meg sok csigás. Azok sokkal jobbak.

Az utcai kaja árusokat ne hagyd ki. Eleinte kicsit furcsa, de ott a legjobb minden kaja. Én 4 évig ha tehettem mindig az utcán ettem, és soha semmi bajom nem volt. Reggel ne legyél lusta kellj fel korán és menj ki tollasozni (pillanatok alatt beinvitálnak a játékba a helyiek), aztán az utcasarkon egy jó Phó Bo Gá. :-).

A békát a restiben próbáld meg. Ez az a kis füstös étterem ahol a Dien Biem Phu utcát keresztezi a vasut. Itt pár éve még magyar étlap is volt. (Régen ebben az utcában volt a magyar nagykövetség).

A folyó túloldalán a kigyós éttermeket se hagyd ki. Jó buli, de legalább 4-6-an mennyetek és taxzival, mert jelentős mennyiségü kigyó pálinka fogyasztásra is kell számítani :-).

vietman 2007.09.05. 11:44:27

Ok ezek jól hangzanak! :)
Amint időm engedi ki is próbálom egytől-egyig.:)

Tetsu 2007.09.05. 12:57:41

A vietnami barátom szerint mindent megesznek aminek a háta az égre néz... Főzött is nekem néha, és úgy kezdte hogy nézzük meg mi van itthon, aztán lesz belőle valami. Egyébként szerintem nagyon ízletes a konyhájuk. A sör meg biztos nagyon híg, alacsony alkoholtartalmú, azért tudnak ennyit inni. Meg muszály is azon az éghajlaton.

Lind 2007.09.05. 13:11:03

Azok a valamik a motoron, kutyák?
Úgy látom már nem mozognak. Szelektiválják szín szerint őket, vagy így jött össze a "haszonálatok vágásra érése" ?

vietman 2007.09.05. 13:12:08

az tény hogy mindent megesznek.
A sör szerintem ugyanaz - viszont nyáron rengeteg jéggel isszák (na ezen mér nem háborog senki hogy de undorító?!:), így hígabb is lesz.

Sanya 2007.09.07. 10:33:37

a kígyópálinka kígyóból van? vagy csak a mérgét isszák meg?
süti beállítások módosítása